JAK DOBRAĆ ODPOWIEDNIĄ WIELKOŚĆ RAMY? Jest to jedna z trudniejszych rzeczy. Mam nadzieję, że ten materiał choć trohę Wam pomoże w podjęciu decyzji, w wyborze.

Źle dobrany rozmiar roweru potrafi odebrać całą przyjemność z jazdy. Podstawową czynnością przed zakupem umarzonego rowerka, powinno więc być dokładne poznanie własnych wymiarów.

Wysokość ramy A

Najlepiej zmierzyć samego siebie jeszcze w domu. Stajemy na boso i mierzymy odległość od krocza do podłogi. Wynik uzyskany (w centymetrach) mnożymy przez współczynnik:

  • 0,57 - w przypadku roweru górskiego,
  • 0,63 - w przypadku roweru trekkingowego,
  • 0,66 - w przypadku roweru szosowego.
    Otrzymany wynik to wysokość ramy (w centymetrach). W przypadku rowerów górskich i trekingowych, należy wynik ten zamienić na cale, ponieważ rozmiary tych rowerów najczęściej są podawane właśnie w calach (1 cal = 2,54cm).
    Teraz jeszcze zadajemy sobie pytanie o styl naszej jazdy. Jeżeli interesuje nas głównie jazda rekreacyjna, bierzemy pod uwagę rozmiar o jeden większy od wyliczonego. Sportowcy natomiast powinni pomyśleć o rowerze odrobinę mniejszym.
    Należy pmiętać również, że dobrze dopasowana wysokość ramy zapewni nam odpowiedni dystans pomiędzy górną rurą a kroczem. Ma to zagwarantować możliwość bezpiecznego zeskoczenia z roweru w systuacji krytycznej, unikając przy tym nieprzyjemnych konsekwencji. Przyjęto, że pomiędzy kroczem a górną rurą ramy powinno znaleźć się około 10-15 cm wolnej przestrzeni.
    W niektórych przypadkach, może się okazać, że odległość ta jest większa ale to dotyczy specyficznych ram, w którcych rura górna mocniej niż normalnie schodzi ku dołowi i wcale nie świadczy to o tym, że wybraliśmy za małą ramę.

    Długość ramy B

    Długość ramy decyduje o pozycji zajmowanej na rowerze. Przy krótkiej rurze górnej będziemy siedzieć blisko kierownicy, mając pozycję bardziej wyprostowaną. Jest to propozycja dla osób preferujących komfort jazdy. Z dłuższą rurą górną trzeba będzie mocniej przegiąć plecy, ale w zamian rowerem da się precyzyjniej sterować. To z kolei wariant dla sportowców. Dodatkowo dzięki przesunięciu ciężaru ciała przednie koło dłużej pozostaje przy ziemi na stromym podjeździe.

    Różnica poziomów C

    Róźnica poziomów między górną krawędzią siodełka a kierownicą także ma wpływ na pozycję ciała rowerzysty. Im jest ona większa (siodło wyżej, kierownica niżej), tym rower będzie miał bardziej sportowy charakter. Jeżeli bardziej zależy nam na komforcie jazdy, kierownica i siodło powinny być na tym samym poziomie.

    Kliknij aby powiększyć

    Zależnośc wysokości od długości ramy

    Osoby kładące nacisk na komfort jazdy, czasami wybierają większy rozmiar ramy (czyt. wyższą), myśląc że dzięki temu kierownica będzie również wyżej. Zapominają przy tym, iż im wysokość ramy w pewnym momencie ma wpływ również na jej dłogość więc, może się okazać, że chcąc sięgnąć do kieronicy i tak będzie trzeba się bardziej wychylić. Dlatego tu także trzeba mieć umiar a reszę regulujemy wysokością siodełka, długością i kątem mostka oraz kstałtem kierownicy.
    Jak widać, trudno jest służyć precyzyjnymi wskazówkami, na temat tego jak dobierać właściwą długość i wysokość ramy. Jak już wspomniałem wszystko zależy od preferowanego charakteru jazdy. Warto wiedzieć, że fachowcy odradzają całkowicie wyprostowaną sylwetkę, ponieważ wówczas muskulatura ciała działa tylko pasywnie i nie jest w stanie reagować na pokonywane przeszkody. Optymalne będzie więc lekkie pochylenie.

    Kobiety...przypadek wyjątkowy

    Statystycznie rzecz biorąc kobiety przy tym samym wzroście mają zazwyczaj trochę krótszy tułów niż mężczyźni. Dlatego też potrzebują ramy z krótszą rurą górną. Z drugiej strony wysokość ramy powinna pozostawać bez zmian, ponieważ zależy ona od długości nóg, a te, wbrew obiegowym opiniom, mają podobną długość u obydwu płci. Dlatego też kupując standardowy rower, kobiety przybierają zwykle zbyt pochyloną pozycję. Rozwiązaniem byłoby nabycie modelu o przystosowanej geometrii - po prostu damki. Nie zawsze musi to być typowa konstrukcja z opuszczoną rórą górną. Wiele firm, jak Wheeler czy Scott, produkuje odpowiednio dostosowane rowery. Inna metoda to zakup ramy pasującej na długości i modyfikowanie pozycji za pomocą wspornika kierownicy i sztycy. O wygodzie decydują także punkty kontaktu z rowerem - siodło i kierownica. Siodła dla kobiet powinny być szersze z tyłu, ponieważ mają one szerszy rozstaw kości miednicy. Dla odmiany płeć piękna jest zwykle węższa w ramionach, dlatego też kierownice powinny być węższe. Najprostszą metodą jest więc precyzyjne zmierzenie konkretnej osoby i przycięcie kierownicy do określonej szerokości ale z umiarem - zbyt wąska kierownica sprawi, że kierownie rowerem będzie mniej pewne.

  • Dla osób, które z iście zegarmistrzowską precyzją pragną dobrać nie tylko rozmiar ramy, ale i pozostałe parametry, zamieszczam poniżej dokładne zestawienie odpowiednich wymiarów elementów roweru szosowego oraz górskiego, stosownie do wzrostu rowerzysty. Tabela została zaczerpnięta z niemieckiego magazynu rowerowego "Bike Sport News" nr 11-12/99. Musimy pamiętać, iż ramy w rowerach górskich są zazwyczaj o 7-10 cm niższe niż w standardowych rowerach sportowych, nieco inne są także kąty rurek ramy oraz jej geometria. Pierwsza tabela przedstawia zestawienie dla rowerów szosowych, druga - górskich.

    Szosa
    WZROST
    WIELKOŚĆ RAMY
    DŁUGOŚĆ RURY GŁÓWNEJ
    DŁUGOŚĆ GŁÓWKI RAMY
    DŁUGOŚĆ/KĄT WZNIOSU MOSTKA
    DŁUGOŚĆ KORB
    (cm)
    (cm)
    (mm)
    (mm)
    (mm/stopnie)
    (mm)
    152-160
    48-51
    510-540
    80-100
    80
    165
    161-167
    50-54
    535-560
    100-120
    90
    170
    168-175
    53-57
    545-560
    120-150
    100
    172,5
    176-182
    56-60
    565-590
    140-170
    110
    175
    183-190
    59-63
    585-600
    160-180
    120
    175
    191-197
    >63
    590-620
    >170
    >130
    180

    Górski
    WZROST WIELKOŚĆ RAMY
    DŁUGOŚĆ RURY GŁÓWNEJ
    DŁUGOŚĆ GŁÓWKI RAMY
    DŁUGOŚĆ/KĄT WZNIOSU MOSTKA
    DŁUGOŚĆ KORB
    (cm)
    (cm)
    (cale)
    (mm)
    (mm)
    (mm/stopnie)
    (mm)
    152-160
    37-42
    14,5-16
    540-555
    80-90
    90/-5
    165
    161-167
    40-45
    15,5-17,5
    555-565
    90-100
    100/0
    170
    168-175
    43-48
    16,5-19
    565-575
    100-120
    120/5
    175
    176-182
    46-51
    18-20
    575-585
    120-140
    130/10
    175
    183-190
    50-55
    19,5-22
    585-600
    130-160
    135/10
    175
    191-197
    54-59
    21,5-23,5
    600-620
    140-170
    do 145/20
    180
    Wartości te są oczywiście przybliżone i powinny być korygowane w zależności od stylu jazdy, zastosowania roweru, konstrukcji ramy i osobistych upodobań, niemniej są na tyle dokładne, że mogą doskonale służyć jako wskazówka i punkt odniesienia przy rozmowach ze sprzedawcami, przed zakupami w sklepach rowerowych. Pamiętajmy, że pedantyczne trzymanie się tych parametrów, zwłaszcza w przypadku rowerów wyścigowych, może prowadzić do "odczuwalnych" skutków.
    Poza tym nawet jeśli idealnie dobierzemy wielkość ramy, może okazać się, że mimo wszystko konieczna będzie mała korekta dłgością lub kątem mostka oraz wysunięciem siodełka.


    Rwery dziecięce

    Tak jak dla dorosłego jest tudno dobrać rozmiar ramy, tak dla dziecka sprawa wygląda o wiele bardziej skomplikowanie.
    Dziecko powinno przyjmować komfotrową pozycję na rowerze, dzięki czemu swobodnie będzie mogło kontrolować rower. Oznacza to, że bez trudu będzie sięgać hamulców, skręcać bezpiecznie oraz również swobodnie sięgać podłoża podczas zsiadania z roweru. Jeśli te warunki są spełnione, oznacza to, że dobrz edobraliśmy wielkość roweru dla naszego dziecka. Czasami rodzice wybierają dla swojej pociechy rower większy, ponieważ dziecko szybko rośnie. Musimy pamiętać, że jazda na zbyt dużym rwerze, będzie dla naszego dziecka uciążliwa a wręcz niebezpieczna. Nie będzie ono mogło dobrze kontrolować rowerem, jazda może być niewygodna a to może doprowadzić do ... zniechęcania się do dwóch kółek przez naszą pociechę.

    Sugerowane rozmiary ram rowerów dziecięcych z kółkami bocznymi.
    Wiek
    Długość nogi
    Rozmiar
    lata
    cale
    cm
    Rama
    Koło
    2 - 4
    14
    36
    12"
    3 - 5
    16
    41
    14"
    4 - 6
    18
    46
    16"
    5 - 8
    20
    51
    11"
    20"
    5 - 8
    21
    53
    12"
    20"
    5 - 8
    22
    56
    13"
    20"
    Sugerowane rozmiary ram rowerów dziecięcych bez kółek bocznych.
    Wiek
    Długość nogi
    Rama
    lata
    cale
    cm
    Rama
    Koło
    4 - 6
    19
    48
    16"
    5 - 8
    21
    53
    11"
    20"
    5 - 8
    22
    56
    12"
    20"
    5 - 8
    23
    58
    13"
    20"
    7 - 12
    26
    66
    14"
    24"
    7 - 12
    27
    69
    15"
    24"

    UWAGA!

    Wiem, że to co napisałem wcześniej nie dla każdego musi być wyczerpującą wskazówką pozwalającą na odpowiedni dobór wielkości ramy.
    Dlatego warto jeszcze przeczytać poniższy tekst, który zamieszczam dzięki pomocy mojego znajomego kolarza/sąsiada (Zbigniewa P.). Może jego wiedza i doświadczenie uzupełni powyższe porady.

    Cytuję:

    W doborze wielkości ramy chodzi o to aby sylwetka kolarza na rowerze byla prosta w lini kregosłupa, a nie wygięta w pałąk!
    Przy proporcjonalnej budowie ciała stosuje sie symetryczne ramy.
    Należy stanąć przy ścianie i zbadać swoj wzrost i dlugość nóg do krocza od ziemi. No tak! To jest proste i bardzo logiczne - jeżeli ktoś ma krótsze nogi a dłuższy tułów, to musi w tych samych proporcjach wydłuzyć rurę poziomą do pionowej. W każdym razie

    (długość rury podsiodłowej + długość rury poziomej) / 2

    musi być zawsze identyczna, niezależnie czy ktoś ma proporcjonalną budowę ciała czy nie.

    Są stare i nowe wymiary kątowe ram. Jeżeli wspornik kierownicy biegnie ku górze, to długość poziomej rury jest inna niż w klasycznej, starej ramie, jakby nierzona pomiędzy kierownicą a siodłem.
    To samo dotyczy rury podsiodłowej. Może ona mieć tylko 50cm, ale przy dużym kącie pochylenia do tyłu (atak pchający nogi na pedał, charakterystyczny dla wysokiego kolarza, lub wleczący dla górala (niższego kolarza)) i długiej sztycy podsiodłowej, jej rzeczywisty wymiar jest dużo większy.

    Odnosnie ram sprawa jest dość skomplikowana. Jest wiele wzorów,ale one nie odzwierciedlają faktycznego stanu rzeczy.
    Jest pojęcie dynamicznego obciążenia kregosłupa, wtedy gdy zastosuje sie długi wspornik kierownicy przy małych ramach. To przy przyspieszeniach (stanie na pedałach) wykonuje sie większe ruchy kierownicy na boki i pomimo, że długość wspornika kierownicy zapewnia odpowiednią odległość od siodła, to kregosłup jest obiążony dynamicznie (źródła wiedzy pochodzą od mechanika Eddy Marxa)

    Nie wiem jak w potocznym - kolokwialnym języku opisac te proste, logiczne wywody co do doboru ram, aby nadawały się do zamieszczenia na stronie. Nasuwa się prosty przyklad:
    otóż: - przetnijmy jakikolwiek prostokąt prostą przecinającą jego przeciwległe wierzcholki (kąty), otrzymamy dwa trójkąty prostokątne do których Twierdzenie Pitagorasa jak najbardziej pasuje (ze źródeł logicznego myślenia)
    Ten niby odrealniony przykład jest jak najbardziej analogiczny. są ważne dwa wymiary dległość końca siodełka do osi rury sterowej oraz odleglość końca siodelka do osi suportu. Natomiast jak rama bedzie wygladać nieistotne. Giant ma niektore ramy bardzo niskie, ale zapewniają powyższe wymiary i rama o wysokości 41 cm, dzięki odpowiednim kątom i długiej sztycy przekłada sie na rozmiar nawet 62 cm (przy starego typu numeracji). Czesto czytam w necie, że rura górna ma prawie dolegać do krocza kolarza - bzdury!

    Koniec cytatu.

    (Znajomy/sąsiad obiecał mi, że w niedalekim czasie pomoże mi jeszcze dokłdadniej to opisać i podeprzeć rysunkami )




    Na zagranicznych stronach www, można spotkać się z kalkulatorami obliczania wielkości ram. Jeśli to co przeczytałeś(aś) powyżej jest niewystarczające, to może uzupełni to strona:
    ..:bicycle-tools/frame-sizer:..


    .:: raju ::.

    Kopiowanie i wykorzystywanie tekstów oraz zdjęć bez zgody autora (czyli mnie) grozi utratą zdrowia lub kalectwem do końca życia!

    hop do góry